Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Re: "Honda in 2019 met slechts drie motoren." [bericht #21055 is een antwoord op bericht #20934] di, 08 januari 2019 10:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Billgates307 is op dit moment afwezig  Billgates307
Berichten: 8
Geregistreerd: december 2017
Locatie: Nederland
Karting

Hier een link met uitleg over PU development Honda.

https://thejudge13.com/2019/01/08/secrets-of-hondas-developm ent-revealed-switching-from-mclaren-to-toro-rosso-improved-h p/
Re: eens met Theo [bericht #21056 is een antwoord op bericht #21053] di, 08 januari 2019 10:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment afwezig  Emilio
Berichten: 36
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Duckstad
Karting

https:// it.motorsport.com/f1/news/mercedes-dopo-allarme-di-toto-wolf f-trovata-una-dozzina-di-cavalli-in-piu-sul-motore/4319888/

In dit artikel staat dat Mercedes 12 pk zou hebben gevonden in de winter.
Re: eens met Theo [bericht #21057 is een antwoord op bericht #21056] di, 08 januari 2019 11:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Interessant......als het klopt tenminste.
Ging er vanuit dat ze er nog wel 20/25 zuiden vinden deze winter.
Kan een mooi jaar worden, stel Ferrari vind er wel 20 en Honda maakt een flinke stap, laat 2019 maar snel beginnen.
Re: eens met Theo [bericht #21058 is een antwoord op bericht #21057] di, 08 januari 2019 13:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Bazman74 is op dit moment afwezig  Bazman74
Berichten: 13
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Enschede
Karting

Inderdaad, vooralsnog zijn het allemaal geruchten.
Zelfs al komt het van het team zelf, ze zijn allemaal bezig met politieke spelletjes...
Ik denk zelf dat Mercedes nog wel wat reserve over heeft ten opzichte van eind 2018, in ieder geval meer dan 12 pk.
En voor wat betreft Honda, we kunnen alleen maar hopen dat ze voldoende vinden deze winter.
Ik vind het al mooi op zich dat Red Bull en Honda er allebei SAMEN voor willen gaan.

Kan het seizoen niet alvast beginnen? Ik ben het wachten nu al beu... Laughing Laughing Laughing

Ik zie de samenwerking tussen Honda en Red Bull wel slagen; dit jaar 5-6 overwinningen en volgend jaar de titel!
#staypositive, #keeppushing, #gomax drive Yay


< never assume, when you assume you make an ASS out of U and ME >
Party mode voor Redbull Racing [bericht #21059 is een antwoord op bericht #10992] di, 08 januari 2019 13:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

RedBull Racing krijgt voor het eerst een party-mode laat Marko weten aan motorsport.com!

https://nl.motorsport.com/f1/news/red-bull-honda-party-mode- marko/4319650/



F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.

[Bijgewerkt op: di, 08 januari 2019 13:39]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: "Honda in 2019 met slechts drie motoren." [bericht #21060 is een antwoord op bericht #21055] di, 08 januari 2019 14:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 378
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Arnhem
Formula 3

Tsja, wat halen we hier nu uit? Ik ben geen techneut. In ieder geval dat Honda voortdurend bezig is met verbeteringen. Maar ook dat bij de onverwacht hoge vermogenswinst bij de spec3 weer het probleem van "oscilliations" optrad. Kennelijk is dit een normaal bijverschijnsel bij het verbeteren van de verbrandingsmotor en ook het afstemmen van het vermogen van de combustion engine op de mguh. Een kennelijk dunne draad voor het vinden van de juiste balans bij het afgeven van her vermogen en dus de betrouwbaarheid bij de noodzakelijke hoge toerentallen. Laten we het maar houden op de laatste zinsnede: "They're ready to make it to the next stage".
Re: Party mode voor Redbull Racing [bericht #21061 is een antwoord op bericht #21059] di, 08 januari 2019 17:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

SpeeDirk schreef op di, 08 januari 2019 13:37
RedBull Racing krijgt voor het eerst een party-mode laat Marko weten aan motorsport.com!

https://nl.motorsport.com/f1/news/red-bull-honda-party-mode- marko/4319650/

Yes, Yes ..Its Hammertime !
Re: Party mode voor Redbull Racing [bericht #21062 is een antwoord op bericht #21061] di, 08 januari 2019 17:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Ondertussen zet max Verstappen een nieuw worldrecord #simracing
https:// www.reddit.com/r/iRacing/comments/adulhc/f3_world_record_by_ max_verstappen_charlotte_motor/?utm_source=reddit-android

[Bijgewerkt op: di, 08 januari 2019 17:42]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21063 is een antwoord op bericht #21043] wo, 09 januari 2019 06:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Berichten: 80
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Melbourne
Karting

Zojuist het stuk op TheJudge over de Honda motor maar eens gelezen en dat levert wel interessante informatie op inzake spec 3, spec 3.1, 2019 motor, etc.

Citaat:
As a result, the gains from Spec 3 was much larger than that of Spec 2, and any safety margins Honda had preserved disappeared.

The new PU, which will probably be named RA619H, will be a full evolution of all components, while accounting for projected gains over the season.
Het stuk beschrijft eigenlijk hoe ze voor spec 3 alle verbeteringen op alle vlakken tegelijk maar in spec 3 hebben losgelaten en met de vergaarde data aan het einde van het seizoen, daar een optimale versie aan de start van 2019 willen verschijnen, en bovendien ruimte willen over laten voor de verwachte verbeteringen in spec 2 en 3 voor 2019/RA619H). De moeilijkheden aanvankelijk bij spec 3 van de RA618H, waren vooral te wijten aan de enorme vooruitgang die onverwacht geboekt werd.

Verder ook een interessante quote:

Citaat:
"However, just improving the combustion decreases the MGU-H recovery, so we need to balance the two. And that balance is technologically difficult. A ICE engineer might want an increase in horsepower, but that doesn't necessarily increase the total energy recovery per lap."

The reality is that a horsepower gained from the ICE is not equal to that gained from the MGU-H. On some circuits, the former might be more valuable, while at others the MGU-H might be more important. Improving both the ICE and the MGU-H--which are fundamentally at a trade-off --while finding the optimal balance of the two, is the crux of PU development.
Daarmee zou de eeuwige discussie hier op het forum over PKs ook een keer klaar moeten zijn. Het gaat om zoveel mogelijk energy per rondje, komende uit de verschillende onderdelen en de vele restricties in de reglementen. Soms leidt minder PKs dus tot meer energy. Bovendien is het afhankelijk per circuit waar die energie precies vandaan moet komen.

[Bijgewerkt op: wo, 09 januari 2019 06:05]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21064 is een antwoord op bericht #21063] wo, 09 januari 2019 10:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Theo schreef op wo, 09 januari 2019 06:02
Zojuist het stuk op TheJudge over de Honda motor maar eens gelezen en dat levert wel interessante informatie op inzake spec 3, spec 3.1, 2019 motor, etc.
Citaat:
As a result, the gains from Spec 3 was much larger than that of Spec 2, and any safety margins Honda had preserved disappeared.

Daarmee zou de eeuwige discussie hier op het forum over PKs ook een keer klaar moeten zijn. Het gaat om zoveel mogelijk energy per rondje, komende uit de verschillende onderdelen en de vele restricties in de reglementen. Soms leidt minder PKs dus tot meer energy. Bovendien is het afhankelijk per circuit waar die energie precies vandaan moet komen.

Ik weet niet of de nieuwtjes in The Judge betrouwbaar zijn, maar als het wel zo is ziet het er toch positief uit voor RBR in 2019. Yay


F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.
Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21065 is een antwoord op bericht #21063] wo, 09 januari 2019 10:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment afwezig  mokkie
Berichten: 71
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Nederland
Karting

Theo schreef op wo, 09 januari 2019 06:02
Zojuist het stuk op TheJudge over de Honda motor maar eens gelezen en dat levert wel interessante informatie op inzake spec 3, spec 3.1, 2019 motor, etc.

Citaat:
As a result, the gains from Spec 3 was much larger than that of Spec 2, and any safety margins Honda had preserved disappeared.

The new PU, which will probably be named RA619H, will be a full evolution of all components, while accounting for projected gains over the season.
Het stuk beschrijft eigenlijk hoe ze voor spec 3 alle verbeteringen op alle vlakken tegelijk maar in spec 3 hebben losgelaten en met de vergaarde data aan het einde van het seizoen, daar een optimale versie aan de start van 2019 willen verschijnen, en bovendien ruimte willen over laten voor de verwachte verbeteringen in spec 2 en 3 voor 2019/RA619H). De moeilijkheden aanvankelijk bij spec 3 van de RA618H, waren vooral te wijten aan de enorme vooruitgang die onverwacht geboekt werd.

Verder ook een interessante quote:

Citaat:
"However, just improving the combustion decreases the MGU-H recovery, so we need to balance the two. And that balance is technologically difficult. A ICE engineer might want an increase in horsepower, but that doesn't necessarily increase the total energy recovery per lap."

The reality is that a horsepower gained from the ICE is not equal to that gained from the MGU-H. On some circuits, the former might be more valuable, while at others the MGU-H might be more important. Improving both the ICE and the MGU-H--which are fundamentally at a trade-off --while finding the optimal balance of the two, is the crux of PU development.
Daarmee zou de eeuwige discussie hier op het forum over PKs ook een keer klaar moeten zijn. Het gaat om zoveel mogelijk energy per rondje, komende uit de verschillende onderdelen en de vele restricties in de reglementen. Soms leidt minder PKs dus tot meer energy. Bovendien is het afhankelijk per circuit waar die energie precies vandaan moet komen.
Bedankt, deze info had ik nog niet gezien.

Als ik het goed begrijp is het maximaal vermogen uit de huidige configuratie niet constant. Ze moeten dus kiezen voor iets minder vermogen zodat ze de MGU-H kunnen laden. Aan de andere kant is dit naar mijn idee een onderdeel van de party modus. In Q3 rijden met een lage Energy recovery zodat ze het maximaal aantal PK's tot hun beschikking hebben.
Als ze dit eenvoudig kunnen veranderen met een energy setting onder het racen dan kan het daar ook voordelen brengen.


Ciao,
Mokkie
RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21068 is een antwoord op bericht #10992] wo, 09 januari 2019 13:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Motorsport Italia weet zojuist te melden dat ook RBR met de omstreden Mercedes velgen gaat rijden. Ferrari gaat dat niet doen.

https://it.motorsport.com/f1/news/red-bull-la-rb15-sta-nasce ndo-con-i-cerchi-forati-la-ferrari-invece-no/4321238/

Slechte vertaling, maar goed.

Citaat:
Red Bull: the RB15 is born with the perforated rims, but Ferrari does not

Adrian Newey on the 2019 single-seater has decided to adopt the solution that reduces the temperature of the rear tires and that much controversy had unleashed last year when Mercedes had adopted this idea judged by the FIA.

The Red Bull RB15 is being born with the rear rims with holes: this is the indiscretion that is filtered by Milton Keynes. The team of "bibitari", therefore, follows the path that was drawn last year, not without strong controversy, from the Mercedes.

Citaat:
Red Bull: de RB15 wordt geboren met de geperforeerde velgen, maar Ferrari niet

Adrian Newey heeft in de eenzitter van 2019 besloten de oplossing te gebruiken die de temperatuur van de achterbanden verlaagt en die vorig jaar zoveel controverse had losgemaakt toen Mercedes dit idee had overgenomen, beoordeeld door de FIA.

De Red Bull RB15 wordt geboren met de achterste randen met gaten: dit is de indiscretion die wordt gefilterd door Milton Keynes. Het team van "bibitari" volgt daarom het pad dat vorig jaar werd getrokken, niet zonder sterke controverse, van de Mercedes.

[Bijgewerkt op: wo, 09 januari 2019 13:58]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21069 is een antwoord op bericht #21068] wo, 09 januari 2019 13:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Translation:

Adrian Newey has decided to adopt the solution that reduces the temperature of the rear tires and that had unleashed controversy last year when Mercedes had adopted this idea.

The Red Bull RB15 is being born with the rear rims with holes: this is the news that is coming from Milton Keynes. They follow the path that was done last year, which included the controversy for Mercedes.

It will be interesting to understand if the solution that is implemented on the RB15 will only serve to control the temperature of the rear tyres or if, instead, it will also have an aerodynamic effect.

The FIA technical commissioners had immediately said that the holes were legal, as they had a marginal aerodynamic effect, and had been designed by Aldo Costa as a solution to avoid overheating of the rear tyres of the W09, and the judgment was then confirmed also from the FIA/stewards during the Mexican GP who had been summoned by Mercedes, fearing a claim from Ferrari that on the matter had submitted a request for regulatory clarification.

The team of Brackley, fearing a protest of Ferrari, for some GP had preferred to run with the closed holes, but once conquered the 2018 title, the silver arrows had not hesitated for a moment to exploit a very expensive change.

Rumors from Maranello claim that the 670 will not have this wheel rim solution, at least not at the start of the 2019 season
Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21070 is een antwoord op bericht #21063] wo, 09 januari 2019 14:08 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Zie hier het belang van data verzamelen op ieder circuit is het weer anders ook de zgn.mapping wordt er op aangepast ,dit was een gebied waar de combinatie rbr/Renault erg goed in was ,reken maar dat er veel info uit het verleden meegenomen wordt...
Helmut Marko: "Wir haben den WM-Titel für 2019 eingeplant." [bericht #21071 is een antwoord op bericht #10992] wo, 09 januari 2019 14:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Op AMuS zojuist een artikel over RBR en Helmut Marko.

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/red-bull-honda- motoren-strafen-2019/


Citaat:
So fehlten dem Honda-Aggregat in seiner letzten Version nur noch 30 PS auf die Klassenbesten Mercedes und Ferrari.

Diese Lücke soll bis Saisonbeginn nahezu geschlossen werden. Dazu soll es einen echten Qualifying-Power-Modus geben, damit die Piloten im Rennen nicht immer eine Aufholjagd starten müssen. Red Bull und Honda haben sich große Ziele gesetzt. In den nächsten zwei Jahren muss der WM-Titel her. Motorsportchef Helmut Marko beteuert: „Wir haben den WM-Titel für 2019 eingeplant."

Leistung wichtiger als Zuverlässigkeit

„Wir rechnen mit fünf Motoren für die Saison", verrät Marko. Damit müssten die Piloten in zwei Rennen mit Startplatzstrafen rechnen. „Wenn man die Motorenstrafen klug einsetzt, ist der Schaden gering. Leistung ist wichtiger."

Zo ontbrak de Honda-motor in zijn nieuwste versie, slechts 30 pk op de beste klasse Mercedes en Ferrari.

Deze kloof moet aan het begin van het seizoen bijna worden gesloten. Daarnaast zou er een echte kwalificatie power-modus zijn, zodat de piloten in de race niet altijd een inhaaljacht hoeven te maken. Red Bull en Honda hebben zichzelf grote doelen gesteld. In de komende twee jaar moet de wereldtitel er komen. Motorsport-directeur Helmut Marko beweerde: "We hebben de wereldtitel gepland voor 2019."

Prestaties belangrijker dan betrouwbaarheid

"We verwachten voor het seizoen vijf motoren", onthult Marko. Hiermee zouden de rijders in twee races op startgrid penalty's moeten rekenen. "Als je de motorische straf verstandig gebruikt, is de schade klein. Prestaties zijn belangrijker. "

[Bijgewerkt op: wo, 09 januari 2019 14:44]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

De ontwikkeling van de Honda motor sinds de overstap naar TR (met link) [bericht #21072 is een antwoord op bericht #10992] wo, 09 januari 2019 16:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Camber is op dit moment afwezig  Camber
Berichten: 15
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Hier een stuk uit een Japans magazine over de ontwikkeling van de Honda motor bij Torro Rosso Inclusief de vertaling.

https://thejudge13.com/2019/01/08/secrets-of-hondas-developm ent-revealed-switching-from-mclaren-to-toro-rosso-improved-h p/
Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21073 is een antwoord op bericht #21064] wo, 09 januari 2019 16:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

SpeeDirk schreef op wo, 09 januari 2019 10:40
Theo schreef op wo, 09 januari 2019 06:02
Zojuist het stuk op TheJudge over de Honda motor maar eens gelezen en dat levert wel interessante informatie op inzake spec 3, spec 3.1, 2019 motor, etc.
Citaat:
As a result, the gains from Spec 3 was much larger than that of Spec 2, and any safety margins Honda had preserved disappeared.

Daarmee zou de eeuwige discussie hier op het forum over PKs ook een keer klaar moeten zijn. Het gaat om zoveel mogelijk energy per rondje, komende uit de verschillende onderdelen en de vele restricties in de reglementen. Soms leidt minder PKs dus tot meer energy. Bovendien is het afhankelijk per circuit waar die energie precies vandaan moet komen.
.

Ik weet niet of de nieuwtjes in The Judge betrouwbaar zijn, maar als het wel zo is ziet het er toch positief uit voor RBR in 2019. Yay

The Judge heeft het hele artikel uit een Japans motor tijdschrift geplaatst, dat vertaald is in het Engels door een Japanner,
die het vervolgens weer op Reddit F1 heeft geplaatst. The Judge heeft dus netjes aan bron vermalding gedaan.
Of alles in het artikel klopt, weet natuurlijk alleen Honda zelf, maar het is zeer interessant om te lezen.
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21074 is een antwoord op bericht #21069] wo, 09 januari 2019 18:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 378
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Arnhem
Formula 3

Mercedes deed dit vanwege een probleem met oververhitting van de achterbanden. Dit probleem had RBR volgens mij niet. Als er toch aerodynamische voordelen worden behaald zie ik de protesten al weer binnenstromen. Want de FIA zwalkt nogal.
Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21075 is een antwoord op bericht #21071] wo, 09 januari 2019 18:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Ik heb het begin vorige seizoen al vaker over de rekensom gehad betreffende 3 of meer motoren per jaar......RB zal die rekensom ongetwijfeld toen ook gemaakt hebben, maar het zal mij niet verbazen als het Renault is geweest die hier totaal geen zin in had. Zal wel niet in de planning hebben gepast betreffende de te produceren onderdelen enz.enz. (puur mijn idee hierover)
Maar nu gaat het over een andere boeg samen met Honda, aan onderdelen geen gebrek en met RB die bereid is de gridstraffen te nemen is er meteen meer ruimte voor de door ontwikkeling, gevaarlijk? Tja waarom ze kunnen de nieuwste onderdelen altijd 1 of 2 races eerder in de TR testen!!
Ik weet nog in 2016 Lewis starte de laatste race met een bijna nieuwqnieuw PU die pas een half race weekend had gereden, hij reed alles en iedereen op een hoop!!!
Wat als RB hum eerste PU alleen omzet voor de eerste 4 weekenden, maar ze kunnen er tijdens Q3 en in delen van de race hierdoor nog eens 8 tot 12 pk extra uithalen.....doen ze dan direct mee voor de overwinning vanaf de eerste race???
Kun je niet beter ook een aantal van die eerste races winnen en later een gridstraf nemen i.p.v. de schade beperken en er later achter komen dat je toch een gridstraf moet nemen tegen het einde van het seizoen?
De samenwerking met Honda kan zoveel meer voordelen opleveren dan de meeste daadwerkelijk aan de buitenkant kunnen zien.....
Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21076 is een antwoord op bericht #21075] wo, 09 januari 2019 18:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

MadMax schreef op wo, 09 januari 2019 18:20
Ik heb het begin vorige seizoen al vaker over de rekensom gehad betreffende 3 of meer motoren per jaar......RB zal die rekensom ongetwijfeld toen ook gemaakt hebben, maar het zal mij niet verbazen als het Renault is geweest die hier totaal geen zin in had. Zal wel niet in de planning hebben gepast betreffende de te produceren onderdelen enz.enz. (puur mijn idee hierover)
Maar nu gaat het over een andere boeg samen met Honda, aan onderdelen geen gebrek en met RB die bereid is de gridstraffen te nemen is er meteen meer ruimte voor de door ontwikkeling, gevaarlijk? Tja waarom ze kunnen de nieuwste onderdelen altijd 1 of 2 races eerder in de TR testen!!
Ik weet nog in 2016 Lewis starte de laatste race met een bijna nieuwqnieuw PU die pas een half race weekend had gereden, hij reed alles en iedereen op een hoop!!!
Wat als RB hum eerste PU alleen omzet voor de eerste 4 weekenden, maar ze kunnen er tijdens Q3 en in delen van de race hierdoor nog eens 8 tot 12 pk extra uithalen.....doen ze dan direct mee voor de overwinning vanaf de eerste race???
Kun je niet beter ook een aantal van die eerste races winnen en later een gridstraf nemen i.p.v. de schade beperken en er later achter komen dat je toch een gridstraf moet nemen tegen het einde van het seizoen?
De samenwerking met Honda kan zoveel meer voordelen opleveren dan de meeste daadwerkelijk aan de buitenkant kunnen zien.....

Zo denk ik er ook over, behalve meteen een paar races winnen Laughing . Lijkt me een hele verstandige beslissing/tactiek.
Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21077 is een antwoord op bericht #21076] wo, 09 januari 2019 19:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Berichten: 245
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Amsterdam
Formula 3

Ik vind de stelling dat prestatie belangrijker is dan betrouwbaarheid hier ook niet helemaal juist. Het gaat nl om levensduur, die korter is. Daarbinnen moet de motor het wel blijven doen matuurlijk.

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21078 is een antwoord op bericht #21077] wo, 09 januari 2019 19:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

RBR stelde in een eerder interview dat ze slechts voor drie motoren zouden gaan, maar die gedachtegang is inmiddels dus veranderd. Bored



F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.

[Bijgewerkt op: wo, 09 januari 2019 19:28]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21079 is een antwoord op bericht #21078] wo, 09 januari 2019 19:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

SpeeDirk schreef op wo, 09 januari 2019 19:25
RBR stelde in een eerder interview dat ze slechts voor drie motoren zouden gaan, maar die gedachtegang is inmiddels dus veranderd. Bored

Nee hoor Speedirk, dat was RBR niet, maar Asaki van Honda.
Van 20 december 2018, lees maar:

「レッドブルは予選順位が前の方になること が予想されるため、2019年にそのような戦略 �やるつもりはない。だから、2019年に関し � ��シーズンを通して年間3基というレギュ ー ションの範囲内で乗り切るつもりです」

🤣🤣🤣 Ik zal het maar even vertalen. 🤣🤣🤣

"Dus voor 2019 zijn we van plan om binnen de regels van drie [motoren] per jaar het seizoen door te komen."

Aldus Yasuaki Asaki, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Honda F1-krachtbron
van het Honda Technology Institute HRD in Sakura.
Re: is dit het grote verschil tussen Renault en Honda? [bericht #21080 is een antwoord op bericht #21079] wo, 09 januari 2019 22:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Bedankt Wouter voor de juiste info. Yay

F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.

[Bijgewerkt op: wo, 09 januari 2019 22:06]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21084 is een antwoord op bericht #21073] wo, 09 januari 2019 23:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Berichten: 80
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Melbourne
Karting

Wouter schreef op do, 10 januari 2019 02:34
The Judge heeft het hele artikel uit een Japans motor tijdschrift geplaatst, dat vertaald is in het Engels door een Japanner, die het vervolgens weer op Reddit F1 heeft geplaatst. The Judge heeft dus netjes aan bron vermalding gedaan. Of alles in het artikel klopt, weet natuurlijk alleen Honda zelf, maar het is zeer interessant om te lezen.
In het artikel staan Honda medewerkers geciteerd en dat zou een goede referentie naar de waarde van het artikel moeten zijn. De waarheid is verder natuurlijk een rekbaar begrip. Zoals we hebben gezien communiceert Honda niet altijd als een gezamenlijk front en daaraan zal Red Bull wel gaan werken. Of er dus met 3 of 5 motoren gereden gaat worden in 2019 is dus nog niet helemaal duidelijk.

Het zal me niet verbazen als Red Bull rekening houdt met 5, de druk daarmee op Honda wil verlagen, en Honda zelf roept dat 3 goed mogelijk is en dat elke nieuwe motor een nieuwe spec zal zijn van de 2019 motor. Bovendien, hoe die 5 verdeeld worden is ook niet duidelijk, aangezien TR mogelijk gewoon test team blijft.
Re: Samenwerking versnellingsbak en motor 2019. [bericht #21085 is een antwoord op bericht #21084] do, 10 januari 2019 07:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment afwezig  Roelof
Berichten: 293
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Sassenheim
Formula 3

Redbull heeft laten zien wat achteraan starten kan doen, zelfs Max kon naar het podium rijden Maar ook al is het puntenverlies geeft het veel exposure en dat betekent voor Redbull ook veel dus ik heb niet het idee dat ze veel wakker liggen van achteraan starten.

https://www.autobahn.eu/11761/max-verstappen-krijgt-toch-nog -een-prijs-voor-het-2018-seizoen-meeste-driver-of-the-day-ui treikingen/


En het het ziet er naar uit dat Redbull Mercedes opvolgt betreffende de velgen
https://www.autobahn.eu/11801/motorsport-italie-red-bull-rac ing-rust-de-rb15-uit-met-de-controversiele-velgen-van-merced es/
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21087 is een antwoord op bericht #21074] do, 10 januari 2019 12:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment afwezig  Apex33
Berichten: 12
Geregistreerd: maart 2017
Karting

FIA zwalkt behoorlijk inderdaad om niet te zeggen Giga... maar als men dit principe voor team A toestaat, MOET men dat ook voor team B toestaan, ongeacht of ze nu last hebben van oververhitting of niet.

==--==

[Bijgewerkt op: do, 10 januari 2019 12:06]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21089 is een antwoord op bericht #21087] do, 10 januari 2019 12:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ze kijken niet zozeer naar het principe maar meer naar de specifieke uitwerking, wordt dit beoordeeld als metname gericht op aero, dan mag het niet (want de velg beweegt (draait rond) en je mag geen bewegedne aero onderdelen hebben) maar wordt dit beoordeeld als metname gericht op het koelen/controleren van de temperatuur van de band (met eern geringe aero bijwerking) dan mag het wel.

Dit is dus weer een speelveld, de een kan hierin aggresievere kezues maken en dan mag het wellicht niet.

ben het met je eens dat het enigszins vreemd overkomt, wie mag wat wel en wie mag wat niet.
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21090 is een antwoord op bericht #21089] do, 10 januari 2019 18:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment afwezig  Apex33
Berichten: 12
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Sieper schreef op do, 10 januari 2019 12:58
Ze kijken niet zozeer naar het principe maar meer naar de specifieke uitwerking,....
Ongetwijfeld, maar als twee teams hetzelfde "Principe" gebruiken, ook al is het effect dan niet niet helemaal gelijk, dan kan men het natuurlijk niet verkopen om het wel toe te staan bij Team-A en niet bij Team-B, dat zou mooi zijn. Mercedes mag wel gaatjes omdat anders de bandjes te heet worden... dat is toch ook een voordeel? Of het nu aerodynamisch voordeel is of een ander soort voordeel... Of het mag, of het mag niet en dat is voor ALLE teams gelijk ongeacht het verschil in uitwerking.


==--==
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21091 is een antwoord op bericht #21090] do, 10 januari 2019 19:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Zoals het tot nu toe verdedigd is vraag ik me dat ten zeerste af, misschien mag Mercedes haar koel oplossing gewoon blijven gebruiken en wordt de Red Bull oplossing (als Newey te ver gaat) gewoon keihard weer afgekeurd. Maar ze zullen wel slim genoeg zijn om het Goed in te kleden.
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21092 is een antwoord op bericht #21091] do, 10 januari 2019 21:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Berichten: 114
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Tilburg
Formula 3

Sieper schreef op do, 10 januari 2019 19:36
Zoals het tot nu toe verdedigd is vraag ik me dat ten zeerste af, misschien mag Mercedes haar koel oplossing gewoon blijven gebruiken en wordt de Red Bull oplossing (als Newey te ver gaat) gewoon keihard weer afgekeurd. Maar ze zullen wel slim genoeg zijn om het Goed in te kleden.
dat zou het worst case scenario zijn.

het zou ook kunnen dat doordat RB de gaatjes velgen gaat toepassen, de FIA het uiteindelijk toch helemaal gaat verbieden. Dat zou jammer zijn voor de uitgegeven R&D kosten maar hoeft niet nadelig te zijn voor RB en Ferrari omdat Mercedes dan relatief zwaar getroffen wordt.
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21093 is een antwoord op bericht #21091] do, 10 januari 2019 21:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment afwezig  Apex33
Berichten: 12
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Tja, we zullen het meemaken Sieper. Verwacht echter niets bijzonders te zien tijdens de wintertest, daar zal men nog zoveel mogelijk details achterwege laten en zo weinig mogelijk ontmaskeren. Pas op 17 Maart zien we de real-deal! Heb er zin in, Spa 2019 is al geboekt.. Cool

==--==
Re: RB15 met de omstreden Mercedes velgen. [bericht #21094 is een antwoord op bericht #21093] do, 10 januari 2019 23:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Red Bull is zelf in de loop van 2018 dichterbij gekomen en Honda lijkt ook de meters te hebben gemaakt. Ik hoop dat ze nu echt dichtbij gaan komen, liefst al vroeg in het seizoen.

We hebben nu wel altijd (niet alleen bij nieuw asfalt zoals vorig jaar) de dunnere compound dus het bandenoververhit blaren tussen de lagen probleem zal denk ik sowieso minder erg zijn, maar als de gaatjesvelgen idd helemaal niet mogen dan is het idd zoals maxtrash zegt merc die daar het meeste last van heeft. Die lange wagen met weinig rake (dus minder downforce bij lagere snelheden) wringt toch het meeste in de bochten.
Re:WAAROM??? [bericht #21095 is een antwoord op bericht #21092] vr, 11 januari 2019 00:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Misschien alleen in de hoop dat het verboden gaat worden???
Waarom??? Blijft maar door mijn hoofd spoken.....alleen voor een betere koeling?? Heb ik het verkeerd gezien dat RB de allerbeste met de banden omging in 2018? Was dit ook door een perfecte temperatuur beheersing?
Of zitten er toch nog andere duidelijke voordelen aan deze velgen en is deze zet van RB aan het eind van het seizoen wel doorslaggevend?
Want wat was MB meteen een klap langzamer toen ze de gaten weer dicht hadden gemaakt.......wat er ook gebeurd aan RB zal het niet liggen ze werken op alle vlakken kei en keihard de kans dat deze velgen net die paar punten extra opleveren waarmee ze de titel zouden kunnen winnen.......we kunnen straks niet zeggen wat als RB een paar races eerder met deze velgen was gekomen.
Bij mij loopt de spanning langzaam hoger op richting de wintertests pfffffff

Re:WAAROM??? [bericht #21096 is een antwoord op bericht #21095] vr, 11 januari 2019 08:53 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
FB01 is op dit moment afwezig  FB01
Berichten: 40
Geregistreerd: mei 2018
Karting

Een velg met gaten is lichter, en dus kunnen ze gewicht elders plaatsen. Zou dat een idee zijn?
Re:WAAROM??? [bericht #21097 is een antwoord op bericht #21096] vr, 11 januari 2019 11:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Nou ik ga er vanuit dat de velgen zo ligt mogelijk zijn van een zo sterk mogelijk materiaal........vraag is of er toch stiekem aerodynamische voordelen zijn. De kans is wel dat RB het zekere voor het onzekere neemt dat als de nieuwe regels het op temperatuur houden van de banden veel gaat beïnvloeden de velgen in iedergeval al zijn aangepast. Misschien gaat MB in 2019 nog meer problemen met de banden krijgen omdat er veel minder met de lucht te sturen valt door de simpelere voorvleugels enz.
CFD simulaties... [bericht #21100 is een antwoord op bericht #21096] vr, 11 januari 2019 11:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Berichten: 225
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Tullinge, Zweden
Formula 3

laten zien wat een enorm effekt de luchtstroming van de velgen hebben. Het is onwaarschijnlijk dat daar niet iets te vogelen valt.

Tizz.
Re: De ontwikkeling van de Honda motor sinds de overstap naar TR (met link) [bericht #21101 is een antwoord op bericht #21072] vr, 11 januari 2019 12:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Berichten: 225
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Tullinge, Zweden
Formula 3

Schitterend verhaal...

Tizz.
Re:WAAROM??? [bericht #21102 is een antwoord op bericht #21095] vr, 11 januari 2019 12:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Berichten: 59
Geregistreerd: juli 2017
Locatie: Den Haag
Karting

MadMax schreef op vr, 11 januari 2019 00:09
Misschien alleen in de hoop dat het verboden gaat worden???
Waarom??? Blijft maar door mijn hoofd spoken.....alleen voor een betere koeling?? Heb ik het verkeerd gezien dat RB de allerbeste met de banden omging in 2018? Was dit ook door een perfecte temperatuur beheersing?
Of zitten er toch nog andere duidelijke voordelen aan deze velgen en is deze zet van RB aan het eind van het seizoen wel doorslaggevend?
De RB was altijd al 'goed op de banden' omdat de wegligging (vering) en aero altijd al goed is. Daardoor schuift de auto minder, wat minder bandenslijtage geeft omdat de banden minder pieken op bepaalde plaatsen te verduren krijgen.

Maarrrr het kan wel zo zijn dat er altijd met enige reserve is gereden omdat de banden anders toch te warm werden. Ricciardo heeft afgelopen seizoen de fout een paar keer gemaakt om de eerste ronden na de pitsstop te agressief te rijden (gebeurde bv in Frankrijk). Kwam dichterbij Max maar was op het eind helemaal weg omdat ie zijn banden niet gelijkmatig had opgewarmd. Max is juist de eerste 3 a 4 rondjes altijd voorzichtiger en heeft hier later veel profijt van. Met velgen die beter werken om de band gelijkmatig te koelen/op te laten warmen kunnen ze misschien een tandje agressiever rijden.

En natuurlijk zal er ook een aero-voordeeltje inzitten. Newey laat niets aan de auto zitten wat geen effect op aero gebied heeft (past hij zelfs toe op zijn kapsel)
Volgens Honda hebben zij geen samenwerking met AVL gehad. [bericht #21103 is een antwoord op bericht #10992] vr, 11 januari 2019 14:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Volgens Honda hebben zij geen samenwerking met AVL gehad.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/244358/honda-wij-hebben -helemaal-geen-samenwerking-gehad-met-avl


F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.
Re: Volgens Honda hebben zij geen samenwerking met AVL gehad. [bericht #21104 is een antwoord op bericht #21103] vr, 11 januari 2019 14:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

SpeeDirk schreef op vr, 11 januari 2019 14:05
Volgens Honda hebben zij geen samenwerking met AVL gehad.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/244358/honda-wij-hebben -helemaal-geen-samenwerking-gehad-met-avl

Even een stukje ter aanvulling.
Omdat Japans moeilijk te vertalen is, heeft een Japanner op een andere site een stuk van het Honda artikel in het Engels vertaald.


Citaat:
The report from the German outlet, Autobild, claiming that Honda terminated its partnership with AVL, the Austrian outfit reknown for their cutting edge simulation technology, shook the Japanese motorsport world in the New Year. However, Honda has denied these reports 100%.

Reports of us terminating our partnership contract with AVL is inaccurate, simply because we didn't have a contract with AVL to begin with. (source Honda)

Why then, were such reports circulated?

One Honda person speculates:

Indeed, we were in talks with AVL to cooperate in F1 at one point, However, there was a gap between what we as Honda wanted, and what they could offer us, so we never finalized a deal. Perhaps this is the source of the misunderstanding?

Honda as a whole has connections with AVL, mainly because of its production car division. This relationship still continues to this day.

So Autobild's report is clearly inaccurate. However, it's also true that Honda was plagued by oscillation in '17 and '18. Have they resolved that for '19?

We won't know until we run the car on the track. However, at the very least, it's not as if we're in trouble because we couldn't reach a deal with AVL.

According to the source from Honda, the assembly of the 2019 PU is proceeding according to plan, and they're waiting on Red Bull. Red Bull and Toro Rosso have yet to announce the date for their respective car reveals.
Max naar Marrakesh, taakstraf. [bericht #21105 is een antwoord op bericht #10992] vr, 11 januari 2019 18:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Citaat:
Red Bull Formula 1 driver Max Verstappen is set to attend tomorrow's Marrakesh E-Prix to serve a 'public service' sanction he received following last year's Brazilian Grand Prix.

E-racing365 believes that Verstappen will observe his punishment from the FIA by working with the stewards during round two of the ABB FIA Formula E Championship.
Verstappen is believed to be arriving in Marrakesh on Friday evening and will report for his public service duty at the Circuit International Automobile Moulay El Hassan tomorrow morning.
Re: Max naar Marrakesh, taakstraf. [bericht #21106 is een antwoord op bericht #21105] vr, 11 januari 2019 18:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Leuke straf die ik wel voor Max wil in wilgen, hahah hupmax a!

F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.

[Bijgewerkt op: vr, 11 januari 2019 18:32]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Max naar Marrakesh, taakstraf. [bericht #21108 is een antwoord op bericht #21106] vr, 11 januari 2019 23:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Berichten: 476
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

SpeeDirk schreef op vr, 11 januari 2019 18:32
Leuke straf die ik wel voor Max wil in wilgen, hahah hupmax a!

Als Max de trip uit eigen zak moet betalen en in neutrale kleding rond moet lopen is het een straf. In alle andere gevallen een leuke publiciteit stunt dan wel verkapte sponsor verplicht.
Re: Max naar Marrakesh, taakstraf. FOTO. [bericht #21112 is een antwoord op bericht #21108] za, 12 januari 2019 14:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

spark schreef op vr, 11 januari 2019 23:39
SpeeDirk schreef op vr, 11 januari 2019 18:32
Leuke straf die ik wel voor Max wil in wilgen, hahah hupmax a!
.

Als Max de trip uit eigen zak moet betalen en in neutrale kleding rond moet lopen is het een straf. In alle andere gevallen een leuke publiciteit stunt dan wel verkapte sponsor verplicht.


Max loopt inderdaad in neutrale (MaxRaw) kleding rond, gelukkig ZONDER pet deze keer. lol

Hij is heel even in beeld geweest en deze foto staat op meerdere sites.

https://reach.jentcdn.net/media/624/shared/cf83e/fm/519/120681_519fbdcc3e7a3c1dafe2878c06d5f98c.jpeg
Re: Max in Marrakesh, taakstraf. FOTO's. [bericht #21116 is een antwoord op bericht #21112] za, 12 januari 2019 19:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Aankomst op het circuit in de wagen van "Racecontrol". lol

https://pbs.twimg.com/media/DwuBPekXgAAcswv.jpg

Einde taakstraf, nog één keer in de wagen van de stewards. Razz

https://pbs.twimg.com/media/Dwt1AX7XQAAQlr4.jpg

"Hoe het hier was? Laat ik dat maar niet zeggen, anders krijg ik weer een taakstraf!"

https://pbs.twimg.com/media/Dwt1PKWWkAA_vAn.jpg

[Bijgewerkt op: za, 12 januari 2019 19:36]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Max na afloop van zijn taakstraf. [bericht #21119 is een antwoord op bericht #10992] za, 12 januari 2019 22:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Citaat:
MSW 12 January 2019
Verstappen attended Saturday's Formula E race in Morocco and observed stewards, including ex-Red Bull F1 racer Vitantonio Liuzzi, who acted as the drivers' representative on the panel.

"It's interesting to see it from the other side normally you can't spend an entire day with the stewards!" said Verstappen.

"Everybody does their own job during the weekend, and it's good to really see what it takes to make these important decisions sometimes a decision might not be nice for a certain person but it has to be taken and you have to follow the rules.

"I think it's good to experience different things in racing rather than just sitting in the car to be here and do this kind of work has been a constructive thing for me.

"I've of course followed Formula E a bit on TV but I've never been in the paddock, and I really enjoyed the day. First of all it was a really exciting race. The championship is clearly growing and there are a lot of manufacturers here, so I think it's a cool series."
Re: Max in Marrakesh, taakstraf. FOTO's. [bericht #21121 is een antwoord op bericht #21116] za, 12 januari 2019 23:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
peter-w
Berichten: 103
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Voorhout
Formula 3

Hij heeft nog net geen handboeien aan..

Zie ook geen toegangs badge om zijn hals hangen.
Re: Max na afloop van zijn taakstraf. [bericht #21122 is een antwoord op bericht #21119] zo, 13 januari 2019 06:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Berichten: 476
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op za, 12 januari 2019 22:02
Citaat:
MSW 12 January 2019
Verstappen attended Saturday's Formula E race in Morocco and observed stewards, including ex-Red Bull F1 racer Vitantonio Liuzzi, who acted as the drivers' representative on the panel.

"It's interesting to see it from the other side normally you can't spend an entire day with the stewards!" said Verstappen.

"Everybody does their own job during the weekend, and it's good to really see what it takes to make these important decisions sometimes a decision might not be nice for a certain person but it has to be taken and you have to follow the rules.

"I think it's good to experience different things in racing rather than just sitting in the car to be here and do this kind of work has been a constructive thing for me.

"I've of course followed Formula E a bit on TV but I've never been in the paddock, and I really enjoyed the day. First of all it was a really exciting race. The championship is clearly growing and there are a lot of manufacturers here, so I think it's a cool series."
Lijkt me echt het type antwoord dat uit een Verstappen komt, not 😄.
Je linkt als organisatie de woordjes: Verstappen, penalty en Formule E in 1 berichtje en voila het levert vele clicks op en de saaie Formule E wordt bij het publiek onder de aandacht gebracht. M.a.w. de bekendheid van Max wordt ge/mis bruikt om de F-e te promoten. Slimme straf. Volgende straf, aanwezig zijn bij de Race of the Champions? Nog zo'n evenement wat publiciteit kan gebruiken. 😉
RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21124 is een antwoord op bericht #10992] ma, 14 januari 2019 12:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Red Bull Racing heeft de zogenaamde rake aangepast voor volgend seizoen. Het team van Christian Horner rijdt altijd met de hoogste rake van de grid, maar schuift komend seizoen iets meer op richting de rest van de renstallen, zo meldt La Gazzetta dello Sport. Dit komt door de nieuwe regels met de voorvleugel.

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/207985/rb15-krijg t-lagere-rake-maar-met-een-langere-wielbasis


F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.

[Bijgewerkt op: ma, 14 januari 2019 12:15]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21127 is een antwoord op bericht #21124] ma, 14 januari 2019 16:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

SpeeDirk schreef op ma, 14 januari 2019 12:12
Red Bull Racing heeft de zogenaamde rake aangepast voor volgend seizoen. Het team van Christian Horner rijdt altijd met de hoogste rake van de grid, maar schuift komend seizoen iets meer op richting de rest van de renstallen, zo meldt La Gazzetta dello Sport. Dit komt door de nieuwe regels met de voorvleugel.

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/207985/rb15-krijg t-lagere-rake-maar-met-een-langere-wielbasis

Mocht dit verhaal kloppen, dan moet RBR wel erg veel vertrouwen hebben in het vermogen van de Honda motor.
Ze gaan richting de Mercedes en Ferrari wagen qua rake en wielbasis.
Ze reden hier juist mee vanwege de langzame bochten, maar die zijn er steeds minder.

Iemand enig idee waarom RBR nu met minder rake en langere wielbasis wil/kan gaan rijden?
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21128 is een antwoord op bericht #21127] ma, 14 januari 2019 17:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Wouter schreef op ma, 14 januari 2019 16:41
SpeeDirk schreef op ma, 14 januari 2019 12:12
Red Bull Racing heeft de zogenaamde rake aangepast voor volgend seizoen. Het team van Christian Horner rijdt altijd met de hoogste rake van de grid, maar schuift komend seizoen iets meer op richting de rest van de renstallen, zo meldt La Gazzetta dello Sport. Dit komt door de nieuwe regels met de voorvleugel.

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/207985/rb15-krijg t-lagere-rake-maar-met-een-langere-wielbasis
Mocht dit verhaal kloppen, dan moet RBR wel erg veel vertrouwen hebben in het vermogen van de Honda motor.
Ze gaan richting de Mercedes en Ferrari wagen qua rake en wielbasis.
Ze reden hier juist mee vanwege de langzame bochten, maar die zijn er steeds minder.

Iemand enig idee waarom RBR nu met minder rake en langere wielbasis wil/kan gaan rijden?
Lagere rake vanwege de nieuwe aerodynamische regels
Langere wielbasis vanwege meer benzine dus grotere tank
Lees hier het hele verhaal https:// www.formulapassion.it/motorsport/formula-1/red-bull-rake-add olcito-e-passo-allungato-per-la-rb15-416049.html
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21129 is een antwoord op bericht #21128] ma, 14 januari 2019 17:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik denk wel (mijn persoonlijke inschatting) dat ze inderdaad metname zoals Wouter vermoed deze beslissing nu nemen omdat Honda qua power dichterbij zit (blijkbaar!), ze hoeven dus minder een compromise te sluiten. Daarbij geholpen dan dat de nieuwe regels waarschijnlijk dit concept meer bevoordelen. Of beter gezegd, door de minder complexe voorvleugel heb je minder kans de outwash van de voorwielen naar buiten te sturen dus heb je meer lengte nodig tussen voorwiel en sidepod.

Hierbij is er voor redbull dus wel het hoogste riscio omdat Ferrari (waar RBR nu heen evolueert) en Mercedes (nog extremer) dit concept al langer hanteren. RBR kan dus makkelijker de plank mislaan. Voordeel is dat door de lagere rake ze nu waarschijnlijk weer een betere wagen in de regen zullen hebben.

Ook ben ik bang met deze superbrede voorvleugels (steken zelfs buiten de voorwielen uit nu) en zeer lange bolides dat we nog meer trek, duw, crash en vooral kapot gesneden banden duels gaan zien. Nadeel voor Max de close racer.

[Bijgewerkt op: ma, 14 januari 2019 17:38]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21130 is een antwoord op bericht #21129] ma, 14 januari 2019 18:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
peter-w
Berichten: 103
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Voorhout
Formula 3

Ze zullen daar toe gedwongen worden door de regels.

Het is wel een nadeel voor de bochtige stukken waar ze nu juist zo sterk in zijn. Daar is een korte wielbasis auto geschikter voor.
Hopelijk is de motor komend seizoen inderdaad erg goed. Een lange wielbasis auto doet het beter op de rechte stukken.
Als het met het vermogen ook goed komt hoeven ze minder te compenseren voor een hoge top snelheid.
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21131 is een antwoord op bericht #21130] ma, 14 januari 2019 19:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL is op dit moment afwezig  RazorBiteXL
Berichten: 7
Geregistreerd: december 2018
Karting

Ik geloof dit nog niet zo. Ja de front wing is anders, maar het kan heel goed zijn dat RB de bardgeboards gebruikt voor het meeste sealwerk van de vloer. Wat dus nodig is voor high rake. Kijk eens naar alle flapjes aan het begin van de vloer op de RB14, daar zit een deel van de magic. En dat gedeelte van de bardgeboards heeft in 2019 juist meer ontwikkelruimte (verder naar voren ook) gekregen. Ik moet het nog zien! RB rijd vrijwel ieder jaar dat ze bestaan met een flinke hoeveelheid rake..
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21132 is een antwoord op bericht #21131] ma, 14 januari 2019 20:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik weet het niet of daar echt de magie in zit, de side pod deflectors doen denk ik best veel, vorig seizoen met preseason test wapperde ze eraf, bam ineens verscheen er een enorme crossbrace a la Mercedes/Williams. De flapjes vooraan de bloedplaatjes onder de sidepods zijn toen gedurende het seizoen vaak veranderd, dan weer zus, dan weer zo. Misschien is het best een rookgordijn maar ik denk dat dit gerucht wel eens waar kan zijn.
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21133 is een antwoord op bericht #21132] di, 15 januari 2019 09:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Enorm voordeel Mercedes ,de 'hoge rake'teams kunnen hun berekeningen opnieuw maken...
Dat zegt wat !

Komend seizoen zullen nieuwe aerodynamica-regels hun intrede doen die zijn bedoeld om het inhalen te bevorderen, maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is de vraag. Het zou zelfs kunnen zijn dat Mercedes, dat de Formule 1 in het V6-tijdperk domineert, alleen maar sterker gaat worden.

Volgens Motorsport Italia zijn de nieuwe reglementen erg in het voordeel van Mercedes. Het medium schrijft dat het effect van de nieuwe voorvleugel, die ervoor moest zorgen dat er meer zou worden ingehaald, waarschijnlijk niet groot gaat zijn, maar dat dit wel zorgt voor een grote verandering van de auto's.

Bij veel teams, waaronder Red Bull, Toro Rosso en Ferrari, is men bang dat het lastig is om de auto opnieuw uit te balanceren. Daarvoor moeten de hellingshoeken van de zogenaamde rake worden herzien. Het verlies aan de voorkant moet worden gecompenseerd aan de achterkant om de capaciteit van de diffusor te vergroten.
'Mercedes in het voordeel met langste wielbasis, Red Bull past hem aan'

Dat balanceren zal bij Mercedes naar verluidt veel makkelijker gaan. De auto van het Duits-Engelse team heeft de langste wielbasis en kan daardoor beter anticiperen op veranderingen als de vergroting van de benzinetank. Mercedes is daarmee in het voordeel en Red Bull past daarom de wielbasis aan
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21134 is een antwoord op bericht #21133] di, 15 januari 2019 10:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Tijdens de testdagen in Barcelona weten ietsjes meer:

Dag 1 26 februari 2018, 09:00
Dag 2 27 februari 2018, 09:00
Dag 3 28 februari 2018, 09:00
Dag 4 01 maart 2018, 09:00


F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21135 is een antwoord op bericht #21134] di, 15 januari 2019 11:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
pottele is op dit moment afwezig  pottele
Berichten: 113
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Sevilla, Spanje
Formula 3

Er wordt gelukkig al iets eerder getest: https://www.formula1.com/en/latest/article.diary-dates-the-2 019-f1-calendar-plus-pre-season-testing-details.BvtQrzJFXEsk 2qqemiYue.html

2019 PRE-SEASON TESTING
Test Date Venue
Test 1 Feb 18 to 21 Circuit de Barcelona-Catalunya, Spain
Test 2 Feb 26 to Mar 1 Circuit de Barcelona-Catalunya, Spain
Newey. [bericht #21136 is een antwoord op bericht #10992] di, 15 januari 2019 12:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 378
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Arnhem
Formula 3

Lees net dat dit jaar het contract met Newey afloopt. (Gpupdate: "Newey zit momenteel in zijn laatste contractjaar met Red Bull waardoor kapers weer op de kust liggen, al is Marko vastberaden om hem langer in Milton Keynes te houden.") Dan denk ik dat het voor RBR erop of eronder is voor 2019/2020. Maar dat wisten we eigenlijk al.
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21137 is een antwoord op bericht #21134] di, 15 januari 2019 12:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Berichten: 53
Geregistreerd: maart 2017
Karting

@pottele bedankt voor de juiste test data... Yay was een foutje mijnerzijds Embarrassed

F1 liefhebber en fan van Max en jarenlang fan van Jos.
Re: Newey. [bericht #21138 is een antwoord op bericht #21136] di, 15 januari 2019 12:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Dejavu01 schreef op di, 15 januari 2019 12:00
Lees net dat dit jaar het contract met Newey afloopt. (Gpupdate: "Newey zit momenteel in zijn laatste contractjaar met Red Bull waardoor kapers weer op de kust liggen, al is Marko vastberaden om hem langer in Milton Keynes te houden.") Dan denk ik dat het voor RBR erop of eronder is voor 2019/2020. Maar dat wisten we eigenlijk al.

Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Newey wil zijn eigen dagen in kunnen vullen en niet van 8 tot 5 voor RB werken.
Bij RB krijgt hij alle vrijheid om zijn dagen zelf in te vullen.
Bovendien is hij weer helemaal gemotiveerd nu RB met Honda gaat rijden. Hij wil graag met Honda Mercedes en Ferrari verslaan.
Hij is zelfs na Abu Dhabi naar Sakura gevlogen om alles daar eens goed te bekijken.

Helmut Marko heeft uitgebreid over Newey gesproken. Een kort stukje hieruit:

Citaat:
"Newey will keinen normalen Arbeitstag mehr. Er hat eine Tagespauschale, wenn man so will", verrät der Österreicher. Und attraktive Sonderaufgaben. Zum Beispiel durfte er den futuristischen X2010 für die Gran-Turismo-Reihe auf der PlayStation entwickeln. Oder zuletzt den Aston Martin Valkyrie bauen. "Das hat ihn sehr fasziniert und interessiert", sagt Marko.

Neuerdings hat Newey aber auch wieder große Lust auf die Formel 1. Die Perspektive, mit einem neuen Motorenhersteller (Honda statt Renault) endlich eine Chance gegen Mercedes und Ferrari zu haben, motiviert ihn. Und "einen motivierten Newey zu haben", lächelt Marko, "ist ein großes Asset ..."

Wie sehr Newey gerade auf das Thema Formel 1 brennt, zeigt sich auch daran, dass er nach Ende der Saison 2018 den langen Flug nach Japan antrat, um sich im Entwicklungszentrum in Sakura mit den Honda-Ingenieuren kurzzuschließen. Das hätte ihm vor einem Jahr noch keine Freude bereitet.

Außerdem reizen ihn die neuen Formel-1-Regeln, die 2019 (und dann noch einmal im Jahr 2021) kommen. Und mit denen scheint er auf einem guten Weg zu sein: Bereits zu Weihnachten hatte Red Bull im Designprozess des 2019er-Autos das gleiche Downforce-Niveau erreicht wie im August 2018 ..."

https://www.motorsport-total.com/formel-1/news/adrian-newey- ferrari-so-knapp-war-es-wirklich-19011408
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21140 is een antwoord op bericht #21129] di, 15 januari 2019 12:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
DeNak
Berichten: 85
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Sieper schreef op ma, 14 januari 2019 17:37
Hierbij is er voor redbull dus wel het hoogste riscio omdat Ferrari (waar RBR nu heen evolueert) en Mercedes (nog extremer) dit concept al langer hanteren. RBR kan dus makkelijker de plank mislaan. Voordeel is dat door de lagere rake ze nu waarschijnlijk weer een betere wagen in de regen zullen hebben.
Dat voordeel in de regen zal zich slechts mondjesmaat voor doen. Hoeveel regenraces hebben we gemiddeld in een seizoen? Twee à drie keer? Veel meer zal het niet zijn.


Groet,
DeNak
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21142 is een antwoord op bericht #21140] di, 15 januari 2019 13:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

klopt inderdaad, maar zelf ben ik er wel blij om (mocht dat zo zijn hoor dat ze weer een betere regen auto krijgen, zijn allemaal maar inschattingen) dat Max dan weer beter voor de dag kan komen. Zo'n Vettel Duitsland 2018 moment wil je niet.
Re: Marko over Newey, (Nederlands) [bericht #21143 is een antwoord op bericht #21138] di, 15 januari 2019 13:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Wouter schreef op di, 15 januari 2019 12:47
Dejavu01 schreef op di, 15 januari 2019 12:00
Lees net dat dit jaar het contract met Newey afloopt. (Gpupdate: "Newey zit momenteel in zijn laatste contractjaar met Red Bull waardoor kapers weer op de kust liggen, al is Marko vastberaden om hem langer in Milton Keynes te houden.") Dan denk ik dat het voor RBR erop of eronder is voor 2019/2020. Maar dat wisten we eigenlijk al.
.
Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Newey wil zijn eigen dagen in kunnen vullen en niet van 8 tot 5 voor RB werken.
Bij RB krijgt hij alle vrijheid om zijn dagen zelf in te vullen.
Bovendien is hij weer helemaal gemotiveerd nu RB met Honda gaat rijden. Hij wil graag met Honda Mercedes en Ferrari verslaan.
Hij is zelfs na Abu Dhabi naar Sakura gevlogen om alles daar eens goed te bekijken.

Helmut Marko heeft uitgebreid over Newey gesproken. Een kort stukje hieruit:


Citaat:
"Newey will keinen normalen Arbeitstag mehr. Er hat eine Tagespauschale, wenn man so will", verrät der Österreicher. Und attraktive Sonderaufgaben. Zum Beispiel durfte er den futuristischen X2010 für die Gran-Turismo-Reihe auf der PlayStation entwickeln. Oder zuletzt den Aston Martin Valkyrie bauen. "Das hat ihn sehr fasziniert und interessiert", sagt Marko.

Neuerdings hat Newey aber auch wieder große Lust auf die Formel 1. Die Perspektive, mit einem neuen Motorenhersteller (Honda statt Renault) endlich eine Chance gegen Mercedes und Ferrari zu haben, motiviert ihn. Und "einen motivierten Newey zu haben", lächelt Marko, "ist ein großes Asset ..."

Wie sehr Newey gerade auf das Thema Formel 1 brennt, zeigt sich auch daran, dass er nach Ende der Saison 2018 den langen Flug nach Japan antrat, um sich im Entwicklungszentrum in Sakura mit den Honda-Ingenieuren kurzzuschließen. Das hätte ihm vor einem Jahr noch keine Freude bereitet.

Außerdem reizen ihn die neuen Formel-1-Regeln, die 2019 (und dann noch einmal im Jahr 2021) kommen. Und mit denen scheint er auf einem guten Weg zu sein: Bereits zu Weihnachten hatte Red Bull im Designprozess des 2019er-Autos das gleiche Downforce-Niveau erreicht wie im August 2018 ..."
https://www.motorsport-total.com/formel-1/news/adrian-newey- ferrari-so-knapp-war-es-wirklich-19011408

Nederlands artikel. https://nl.motorsport.com/f1/news/red-bull-adrian-newey-moti vatie-f1-honda/4323904/

[Bijgewerkt op: di, 15 januari 2019 13:23]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

geen woorden maar daden [bericht #21146 is een antwoord op bericht #10992] di, 15 januari 2019 22:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment afwezig  ForzaOlanda
Berichten: 106
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Italie
Formula 3

ik vind Dr Marko wel erg veel goed nieuws verspreiden. Waarom? normaal doen Teams dit om Sponsors binnen te harken.

ik vind dit geen goed teken. als je het voor elkaar hebt heb je geen reden om dat van de daken te schreeuwen.

geen 3 maar 5 Motoren.

Rake moet worden aangepast

maar hopen dat Mercedes en Ferrari geen stappen gemaakt hebben, anders wordt het lastig.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21147 is een antwoord op bericht #21146] wo, 16 januari 2019 07:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment afwezig  Roelof
Berichten: 293
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Sassenheim
Formula 3

Mercedes gaf aan vermogen gevonden te hebben als ook Renault. Andere teams doen het ook.
Het is gewoon een politiek spel zoals de EU iedereen bang maakt met de gevolgen van de Brexit
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21149 is een antwoord op bericht #21133] wo, 16 januari 2019 10:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Berichten: 225
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Tullinge, Zweden
Formula 3

Met een flink lagere rake en een langere wielbasis rijden zijn ingrijpende veranderingen. Het betekent dat ze tot een andere design-filosofie zijn gekomen. Of dat nu onder druk van de regelwijzigingen is, of omdat ze meer vermogen tot hun beschikking hebben. Het kan ook zo zijn dat ze een nieuw foefje hebben gevonden. Normaal gesproken is rake goedkoop (relatief weinig drag) en voorspelbaar, maar wie weet hebben ze wat nieuws bedacht. Dat zal RB of enige andere stal echt nooit vertellen...

Tizz.

Re: geen woorden maar daden [bericht #21152 is een antwoord op bericht #21146] wo, 16 januari 2019 16:53 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Allemaal moeilijk de beoordelen wat klopt en wat niet en waarom. Je kunt natuurlijk bluffen en zo je tegenstander onder druk zetten en hopen dat ze nog agressiever worden in de ontwikkeling waardoor ze misschien betrouwbaarheid problemen krijgen. Voor mij blijft het een goed teken, RB zal zeker niet willen afgaan, dus er zal een grote kern van waarheid in zitten.
Een ding is zeker het zijn waarschijnlijk veranderingen met een grotere impact dan de meeste zich kunnen voorstellen......vandaag het bericht dat de eerste windtunnel cijfers van FI schokkend waren....de wagen was seconden langzamer dan verwacht. De cijfers waren zo slecht als het slechts denkbare voorspelling. Volgens insiders hebben de teams eigenlijk een compleet nieuw ontwerp moeten maken, dus de voorspellingen dat er zomaar een ander team onverwacht bovenaan kan staan zijn echt geen fabeltjes. Wat dat betreft is het heel erg fijn om te weten dat Newey weer 100% gemotiveerd is en er vol voor gaat!!!! De wintertests zullen erg spannend worden maar de eerste races nog meer!!! Nog 33 dagen 👊👊👊33
Re: geen woorden maar daden [bericht #21153 is een antwoord op bericht #21152] wo, 16 januari 2019 18:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 169
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Almelo
Formula 3

Nou, als dit klopt, en ook de cijfers van de RBR 15, dan gaan we een heel saai seizoen tegemoet.
Met dien verstande dat Red Bull dan het hele veld op een paar ronden zou gaan zetten.
Nog een maandje, dan zien we meer van de feiten.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21155 is een antwoord op bericht #21153] wo, 16 januari 2019 20:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frontwinger is op dit moment afwezig  Frontwinger
Berichten: 115
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Heb je nog aanvullende (windtunnel)data ingefluisterd gekregen, Schummmie?

Vind dit toch wel een interessant 'ding' worden. De FIA verwachtte vorig jaar mei met de nieuwe regels 1,5 seconden per ronde aan performance te verliezen...Racing Point FI komt nu met 2 seconden per ronde verlies en remember de laatste post van mister RC Escoire die al meldde dat de nieuwe regels gevolgen hadden die andere teams nog niet voorzien hadden. Spot on dus...

Ik ben echt van het eerst daadwerkelijk zien en dan geloven (speculeren is altijd leuk), maar dit lijkt heel langzaam een feitelijke basis te krijgen.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21156 is een antwoord op bericht #21153] wo, 16 januari 2019 20:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 319
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Brunssum
Formula 3

Zijn alleen de cijfers van Force India of racing point India of welke naam ze ook gaan gebruiken.......hoor MB ook al zeggen dat ze alweer op het oude niveau aan downforce zitten. Het is allemaal koffiedik kijken en met de dag neemt bij mij de spanning toe. Hoop gewoon dat Max Lewis kan uitdagen, Max verdient gewoon een auto waarmee hij kampioen kan worden in mijn ogen is alleen Lewis nog in staat om Max bij te houden.....voor Lewis hoop ik dat Max niet nog sneller gaat worden dit jaar en dat zijn leercurve iets af gaat vlakken anders gaat het heel saai worden...
Re: geen woorden maar daden [bericht #21157 is een antwoord op bericht #21155] wo, 16 januari 2019 20:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 269
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Limburg
Formula 3

We gaan het zien, maar ik hoop toch weer op een kunststukje van Adrian Newey.
Verder is het net of het deze keer langer duurt voordat het circus weer begint.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21159 is een antwoord op bericht #21157] wo, 16 januari 2019 20:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 1427
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Lees hier allemaal optimistische geluiden, wil de pret niet bederven, maar Green van RPFI zegt helemaal niet dat ze NU nog steeds seconden per rondje verliezen.
Hij heeft het over maanden geleden tijdens de eerste keer in de windtunnel.
Ook weten we niet of andere teams dezelfde nadelige ervaringen hebben opgedaan.
Hier een quote van een Ned site:

Citaat:
"Het was een flinke klap, want toen we de auto een paar maanden geleden voor het eerst in de windtunnel hadden staan, scheelde het meerdere seconden per ronde. De auto was ook behoorlijk uit balans. Het was echt het slechtste resultaat dat we ons konden bedenken," zo vertelt technisch directeur Andy Green Autosport.
.....aldus Green, die in het midden laat in hoeverre Racing Point de aanvankelijke problemen heeft kunnen compenseren.

Originele artikel.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21161 is een antwoord op bericht #21159] do, 17 januari 2019 02:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frontwinger is op dit moment afwezig  Frontwinger
Berichten: 115
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Je hebt een punt, Wouter (wat betreft het mogelijke verschil tussen nu en maanden geleden). Waar ik eigenlijk op doelde, was dat de inschatting van de FIA toch redelijk lijkt te kloppen (vandaar ook de vraag aan Schummie). RPFI zal ongetwijfeld wel wat tijd gevonden hebben, maar geen meerdere seconden.
Re: geen woorden maar daden [bericht #21162 is een antwoord op bericht #21161] do, 17 januari 2019 07:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 169
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Almelo
Formula 3

Ik weet niet of ik het hier al geplaatst had, of uitsluitend als antwoord op een PB.
De info stamt uit de tijd dat Max voor het eerst openlijk berichtte dat hij in de simulator gezeten had met de Honda motor.
De Honda motor met de laatste 2018 spec, dus nog niet met de 2019 spec van die motor. Vooral ook om te wennen aan al die nieuwe settings en het aanvoelen van de afgifte van het vermogen, het koppel en de bijstand van het hybride pakket.
Ik heb niet heel veel cijfers, maar kennelijk was de winst bij de Barcelona simulatie t.o.v. dit jaar nu al 1,4 seconde.
RBR is erin geslaagd de downforce getallen ondanks de 2019 formule op hetzelfde niveau te krijgen dan afgelopen seizoen.
zelfs een beetje beter.
Dit komt totaal maar dan ook totaal niet overeen met de berichten van hele seconden verlies.
Wel hebben we Helmut ook al eens openlijk horen aangeven dat ze niet veel downforce waren kwijtgeraakt.
Dat zou betekenen dat zowel chassis als motor vooruitgegaan zijn ten opzichte van 2018.
Misschien niet eens heel raar, omdat RBR in het verleden ook steeds aangaf dat hun chassis ook een compromis was om het gebrek aan motorvermogen te compenseren.
Kennelijk is dat nu minder nodig met de nieuwe Honda motor, en leidt dat tot het geventileerde optimisme.
We zullen zien wat de eerste echte indicaties zijn in Barcelona.
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21163 is een antwoord op bericht #21149] do, 17 januari 2019 08:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Berichten: 59
Geregistreerd: juli 2017
Locatie: Den Haag
Karting

Tizz schreef op wo, 16 januari 2019 10:41
Met een flink lagere rake en een langere wielbasis rijden zijn ingrijpende veranderingen. Het betekent dat ze tot een andere design-filosofie zijn gekomen. Of dat nu onder druk van de regelwijzigingen is, of omdat ze meer vermogen tot hun beschikking hebben. Het kan ook zo zijn dat ze een nieuw foefje hebben gevonden. Normaal gesproken is rake goedkoop (relatief weinig drag) en voorspelbaar, maar wie weet hebben ze wat nieuws bedacht. Dat zal RB of enige andere stal echt nooit vertellen...

Tizz.

Voor wat betreft de rake mijn inschatting:
Het zou kunnen dat het allemaal voortkomt uit de grotere tank die dit seizoen ingevoerd wordt.

Waarom een hoge rake? Een korte auto is wendbaarder en heeft een betere wegligging in de bochten. Om tóch voldoende downforce uit de vloer te halen moet de vloer aan de achterzijde (diffuser) sterk oplopen zodat daar een groot drukverschil ontstaat, en zo hard op de weg gedrukt worden (lucht onder de auto gaat sneller dan die over de auto, zo wordt deze tegen de weg 'gezogen'). Om dat te bereiken moet de auto aan de achterzijde dus hoger zijn, vandaar de hoge rake. Deze is dus om een zo kort mogelijke wielbasis te kunnen hanteren.

En een lage rake? Aerodynamisch is deze efficienter. Maar ook auto's met een lage rake willen een maximale dowunforce uit de vloer halen. Hiervoor moeten ze in verhouding met hoge-rake auto's langer zijn. Zo hebben ze meer vloer tot hun beschikking om de downforce te genereren.

Waarom nu dan een lagere rake? Een lagere rake is per definitie efficienter, alleen minder wendbaar. Daarom koos red bull altijd voor een hoge rake. Door hun goede voorvleugel konden ze de bardgeboards goed benutten ook al lagen deze relatief dicht bij de voorvleugel. Doordat de tanks groter worden, worden de auto's ook langer. Red Bull krijgt dus automatisch een langere auto omdat er een grotere tank in gaat. Doordat ook de voorvleuger simpeler is en je daar minder kunt regelen, moeten -zoals eerder hier al geopperd- de bardgeboards verder van de voorvleugel afliggen. Hoe langer de auto hoe verder de bardgeboards van de voorvleugel afliggen en ook heb je bij een langere auto meer vloer tot je beschikking om de downforce te genereren. Dan hoef je een minder hoge rake te hanteren.

En eigenlijk heb ik gewoon erg veel vertrouwen in Newey Cool Zo'n wagen is zo ongeloofelijk complex met alles wat met elkaar samen moet werken; hij zal het vast beter snappen dan wij allemaal bij elkaar...
Re: RB15 krijgt lagere rake maar met een langere wielbasis [bericht #21164 is een antwoord op bericht #21163] do, 17 januari 2019 11:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 89
Geregistreerd: maart 2017
Karting

The front wing on the cars is being simplified. All the winglets and vortex generators are being removed, these components generate vortices (rotating bodies of fluid) and shape/direct flow to where required. There are two main vortices generated from the front wing, the Y250 is generated from the inner tips of the main winglets of the front wing. The second is generated by the outwash generators on the outside of the wing. The Y250 vortex goes through the suspension and up the side of the floor, and passed outside the rear wheel. The outwash vortex goes around the outside of the front tyre. This creates a channel between the two vortices where the front wheel wake passes and doesn't interfere with the floor and the flow over the top of the floor, bargeboard area and over the top of the diffuser. The outwash generated vortices components are being removed so that vortex is no longer there. This means the Y250 has to seal the floor and guide the front wheel wake away from the floor etc. The higher the rake of the car the more important it is to seal the floor as there is a larger volume of low pressure air under the car. Red Bull has the highest rake, then Ferrari and Merc runs the lowest rake of any team. Hope that helps
En even de uitleg erbij voegen? [bericht #21165 is een antwoord op bericht #21164] do, 17 januari 2019 11:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 378
Geregistreerd: maart 2017
Locatie: Arnhem
Formula 3

Ik begrijp dat het dus gaat om luchtstromen via de vortex generator; deze generators (onderdelen op de voorvleugel) worden nu door de wijziging in de reglementen verboden. Dit betekent dat de functie van de Y250 (zou ook wat uitgelegd kunnen worden) nieuwe aandacht verdient bij het ontwerp van de auto. Kennelijk heeft dit er mede toe geleid dat RBR de rake gaat verlagen (een andere reden is kennelijk de grotere benzinetank). Wat is nu de uiteindelijke conclusie aan het einde van dit artikel? Overigens zullen ook de bardge boards fors worden gewijzigd (verkleind): wat zijn de effecten daarvan in verhouding tot hoge of lage rake en is dit ook een reden waarom RBR de rake lager maakt? De reglementswijzigingen hebben dus een grote invloed op de ontwikkeling van de auto's en daarom is er veel onzeker bij de start van het seizoen. Who hits bullseye?
Re: En even de uitleg erbij voegen? [bericht #21166 is een antwoord op bericht #21165] do, 17 januari 2019 11:48 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 1235
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

die Y250 is (als ik het goed begrijp) een term die ze zijn gaan toekennen aan de overgang van het regelementair vastgelegde middenstuk (25 cm in het midden van elke voorvleugel, deze is dus bij alle wagens exact identiek) en dan begint het meer vrije (nu dus ook verder aan regels gebonden, versimpelde) buitenste stuk van de vleugel. Op deze overgang van smalle standard middenstuk naar de vleugel begint de lucht dus te wervelen (in een draaikolk) dat heet dan een vortex. Volgens mij is dit de zogenaamde Y250 vortex en die blijft dus gewoon bestaan, alleen aan de rand van de vleugel (buitenkant) ontstond (met de regels van vorig jaar) ook een mooie vortex en deze twee vortexen samen stuurde de verstoorde lucht (achter de voorband die zich door de lucht moet beuken en aerodynamsiche natuurlijk een idioot slechte vorm heeft) mooi naar buiten begleide, weg van de vloer (en zo kwam er mooi rustig (niet wervelend) stromende lucht onder de vloer en die zoog de auto mooi gelijkmatig vast aan de grond (downforce) ten koste van maar heel weinig drag.

De binnenste vortex blijft er gewoon nog, maar de buitenste kunenn ze nu veel minder mee door de simpele vleugels. De turbulente lucht achter de voorwielen moet dus of op een andere manier weggestuurd worden, of je moet minder rake / meer ruimte inbouwen (beide samen natuurlijk). hier zit dan blijkbaar weer het speelveld voor dit jaar.
Vorige onderwerp: Max in de media
Naar forum gaan: